Onkruid - omkruid!! - Reisverslag uit Rāmpur, Nepal van Anne Joosten - WaarBenJij.nu Onkruid - omkruid!! - Reisverslag uit Rāmpur, Nepal van Anne Joosten - WaarBenJij.nu

Onkruid - omkruid!!

Door: anneinnepal2012

Blijf op de hoogte en volg Anne

12 Mei 2012 | Nepal, Rāmpur

Ik zit nu een week bij de fam.Lama.Leuke mensen met wie ik nauwelijks kan communiceren omdat de dochter alleen redelijk engels praat. Toch kunnen we elkaar dingen duidelijk maken.En hebben we af en toe zelfs lol om dingen. Er wonen: opa en oma, zoon met zijn vrouw en twee kinderen en de zoon van hun dochter. De dochter is gescheiden toen hij drie jaar was en nu woont hij hier. Hoelang al weet ik niet. Dit is zeer uitzonderlijk want bij een scheiding blijven de kinderen bij hun vader want moeder heeft niets. De vrouw komt na haar huwelijk (met niets) wonen in het huis van haar man. Bij een scheiding blijft dus ook alles bij haar man zelfs de kinderen. Bij het overlijden van de man, kan de vrouw wel opnieuw een relatie aangaan maar de nieuwe partner zal haar kinderen niet accepteren, dus blijven zij in het huis van haar overleden partner wonen. Het is duidelijk dat de vrouw hier nog veel moet emanciperen. Bij overlijden van de ouders gaat normaal alles naar zijn zonen. Nu is er een nieuwe wet die zegt: Als je wilt kun je je dochter iets nalaten.Een van de medewerkers van de nursery zegt zijn dochter land te laten erven. Huis is voor de zonen. Dit is heel voor uit strevend! Bashran is heel aardig, spreekt redelijk engels dus met hem kan ik een praatje maken.Hij werkt ook hard, de andere is een luie donder!Er is momenteel niets anders te doen dan te wieden. Op mijn knieen, op mijn kont en na een week is alles behoorlijk beurs.In september gaan ze alles zaaien, bloemkool, witte kool, courgets enz. Wat mij erg aanspreekt is dat ze een grote hoeveelheid zaad inkopen, zaaien en de planten die ze overhebben uitdelen aan de dorps bewoners. Voor hen is zaad te duur en te veel. Zo kunnen ze zelf hun groenten verbouwen. De eerste dagen heb ik heel iele plantjes onder het onkruid vandaan gehaald. Dit is een snel groeiende boom die in juli ander halve meter is. Dan worden de planten uitgedeeld. Als de boom twee jaar is of wat eerder worden de takken er voor een gedeelte afgehaald als voer voor de dieren. Na vijf jaar kappen ze de boom en kunnen ze het hout voor de kachel gebruiken.En omdat ik er nu werk heeft de organisatie geld om dit te doen.Geeft mij een goed gevoel.Onkruid wieden is meditatie en als ik een plantje van de verstikkings dood kan redden geeft dat lol.Ik aai moeder aarde heel wat keren over haar hoofd als ik de aarde van de wortels wrijf.Jaa en ik moet het opruimen!
De hitte is moordend. Zoals mijn vader al zei: "de kloperen ploert" s'Middags is het om drie uur in de zon tussen de 40 en 42 graden.En we werken in de zon. 's Ochtens is het met 25 graden koel. In de nacht koelt na enen af zodat ik meestal goed slaap. Ik ga dan wel al om 21u slapen want om 5 uur begingt het leven. Zelf sta ik op rond 6.15uur.Ik slaap vlak bij de stal van de buffels zodat s' nacht regelmatig een snuifje strond naar binnen waait.Evenals onder het eten. Ik ben blij met mijn muskietennet. Nu kan er niet van alles in mijn bed kruipen. Want er scharreld het een en ander rond het huis en wrs. ook in mijn kamer. Ik wil het niet weten.
Vandaag was ik erg teleurgesteld. Ik had met I afgesroken dat we samen naar Narengat ( de naam is niet goed geschreven veel moeilijker dan dat hier staat) zouden gaan. Lekker even anderen mensen zien en me weer in de bewoonde wereld wanen. En hopenlijk een heeeeerlijke kop koffie drinken, maar niets. Er is al de hele week een staking aan de gang en deze duurt wrs. nog een week. Dan zijn de winkels dicht, rijd er geen bus of taxi en zijn de scholen dicht.
Ik heb nog geprobeert of de heer des huizes me op de motor wilde brengen maar....niet vandaag.Van I hoorde ik dat ik het ook niet moet doen. Gisteren is er met een krantenjongen gevochten omdat deze werkte! Deze week zijn er verkiezingen en daarna zal de rust wel wederkeren. Ik was verdompt kwaad!! Daar bovenop komt nog eens dat mijn bel tegoed bijna op is en ik voor hier de verkeerde provider heb. Veranderen kon niet.
Ach ja ik leef voorlopig in een gebied dat 80j. op ons achter ligt.
Kan nog blij zijn dat er internet is!! Ik denk dat dit het weer is voor deze week. In de dagen voor het mailen bedenk ik me wat ik allemaal wil schrijven maar het loopt altijd anders.
Ik hoop dat bij iedereen alles goed gaat en dat jullie allemaal gezond zijn. Ik stuur wat zon jullie kant op en stuur mij wat verkoeling. Maar de zon bliiiijft heerlijk. Ik moet er niet aan denken dat ik werk in een weeshuis of school. Dan maar lekker zweten. Het gaat jullie goed en ik vind het nog steeds leuk als jullie reageren en vertellen hoe het met jullie gaat.

  • 12 Mei 2012 - 06:47

    Astrid:

    Hey Anne,

    Het lijkt erop dat je plannen om aan het weeshuisproject te werken toch helemaal anders lopen of komt dat later? Ploeteren op het land in de zinderende hitte....klinkt best goed:-)
    In Nederland blijft het nat en te grijs wat mij betreft, wij zouden graag wat van jullie warmte ontvangen. We wonen nu 3 weken in Montfoort, op het Hollandse platteland. De rust is heerlijk, weinig keuze hebben heeft veel voordelen. Bo en Mees zijn weernaar school en opvang, en Wij weer aan het werk. Gaat goed! We hebben een foto van jou, Jan, Paulien en Mattis gezien op Facebook, je zag er goed uit! Take care!

  • 12 Mei 2012 - 08:11

    Brigitte Eijsden:

    Ik bewonder je kracht: onkruid wieden in die moordende zon..

    Ik wil je gráág wat van de veel te koele, natte lente toesturen!

    Een goede tijd bij de Lama's toegewenst,
    Brigitte

  • 12 Mei 2012 - 10:15

    Janny:

    Hi Anne, het is steeds weer geestig om je te zien ploeteren met de andere cultuur & andere gewoonten. Je houdt je zo te zien kranig staande/zittende! Ben er eigenlijk aan toe je weer eens te zien & samen te gieren van de lach!
    Veel lieve groeten!

  • 12 Mei 2012 - 12:38

    Siety De Jager:

    Dag Anne,
    Wat een belevenissen maak je mee! Leuk om elke keer te lezen. Ik stuur je graag wat koelte van hier toe, als ik van jiu wat warmte krijg. Hier wil het nog niet echt warm worden. we zitten zo ongeveer 4 graden onder de normale gemiddelde temperatuur. Het is wel heel erg groet nu en alle planten en struiken lijken tegelijkertijd in bloei te staan!

    Groet,

    Siety

  • 12 Mei 2012 - 16:28

    Manon:

    Leef Anne,

    Met unne lach op mien geziech lees iech dien verslage, petje aof.
    Vendaog is ut heij behuurlik kil met soms unne verdwaalde druppel... . Veer hubbe net un weekske in Egypte vaan de zon mage genete.
    Ut geit diech good!

    Knuf Manon

  • 13 Mei 2012 - 08:14

    Jan-Karel:

    Lekker in de grond wroeten blijft je ding zo te zien :-) Bijzonder hoe je van alles mee te maken krijgt wat je niet verwacht had. Wat een reis!

    Tja en wij waren 'stiekem':-) Alhoewel niemand er vreemd van op keek natuurlijk.

    Benieuwd naar je volgende verhalen. Groetjes!!

  • 13 Mei 2012 - 09:25

    Lucie:

    Wat een gedoe,het is niet tegeloven dat ze daar nog 80 jr achter zijn. Dat de mannen het nog altijd voor het zeggen hebben .An ik bewonder je.Wij zijn net terug van Egypte heet en nog eens heet nu kan ik me een beetje voorstellen wat heet bij jouw betekend .Heb gesnorkelt geweldig.Langs het strand zie je de schelpen lopen niet te geloven er zitten nog levende krabben in.De resorts zijn streng bewaakt.

  • 13 Mei 2012 - 11:55

    Pascalle Peerlings:

    Hoi Anne,

    Bedankt voor het uitgebreide reisverslag en foto's. Ik heb juist ook de foto's aan Daphne en Dewi laten zien. Als vrouw schrik je toch als je leest welke levens de vrouwen daar hebben. Het zal ook nog wel even duren voordat er verandering komt -> step by step......zet je wel aan het denken. Ik heb net het boek duizend schitterende zonnen gelezen. Het gaat over de levens, voornamelijk van vrouwen in Afganistan. Daar moeten de vrouwen ook veel incasseren. Enfin, we vinden het echt daadkrachtig wat je doet en hopen dat je veel in je persoonlijke rugzak kunt stoppen. We gaan zo naar ma Peerlings en daarna naar mijn moeder. We hebben net een moederdag brunch gehad hier thuis en ik heb heerlijke parfum (Dior Poisson) en bonbons gekregen. Gezellig en verwennerij. Dewi gaat naar haar vriend Jules. Hij is vandaag 18 jaar geworden. Ik mail je nog en wens je vanuit MESTREECH een fijne moederdag. Groetjes en kusjes, Jer, Pascalle, Dewi en Daphne

  • 13 Mei 2012 - 14:39

    Francis Koopman...:

    Hoi Anne,

    Back to Basic zo te zien.
    En we kunnen op de foto's zien dat er geen onkruidje achter blijft.
    Interessant om te lezen hoe het er in Nepal toegaat. Vooral het verhaal over de positie van de Nepalese vrouw sprak mij erg aan.

    En zo te zien sta jij je "mannetje" wel als het om het wassen van een olifant gaat.

    Lijkt me een goede deal:
    wij wat meer zon en jij wat verkoeling

    We kijken er nu al naar uit!

    Liefs van

    Francis en ook de groetjes van Michael

  • 13 Mei 2012 - 15:49

    Marlies:

    Hallo Anne,
    We zijn net terug van een familieweekend. Drie dagen, bijna altijd droog, af en toe zon en behoorlijk koud. En dat in mei. Jij mag gerust wat zon en warmte sturen, dan pak ik wel wat verkoeling voor jou in. We hebben vooral genoten van de twee jongste telgen van de familie: Chiel, onze tweede kleinzoon, en Bram, het kleinkind van mijn zus. De een ruim vijf weken en de ander twee weken oud. En dan natuurlijk Harrie van bijna zes en Lori (kleindochter van mijn broer), bijna twee jaar. Kinderen zijn heerlijk en zorgen voor de nodige ontspanning. Verder hebben we gewandeld, spelletjes gedaan, midget golf gespeeld en vooral veel gegeten en gedronken. Iedereen zou wat verzorgen en het lijkt dan of je drie maanden op pad gaat. Het leukste spel was "Ik houd van Holland". Twee groepen tegen elkaar spelen. En fanatiek, dat kan ik je wel vertellen. Mijn jongste zus had de organisatie in handen en ze had voor iedereen een typisch Hollands kadootje. Daar ben jij op dit moment wel heel ver van verwijderd, van typisch Hollandse dingen. En ik kan me zo maar indenken dat je die eigenlijk niet eens mist. Anne, petje af voor al je ondernemingen en je aanpassingsvermogen. Daar wordt vaak een beroep op gedaan. Lang leve Internet, communicatie is en blijft een groot goed.
    tot de volgende keer, Marlies

  • 14 Mei 2012 - 08:45

    Els Hallie:

    Lieve Anne,

    Wat leuk en interessant om te lezen hoe het met je gaat en wat je allemaal meemaakt. Het is niet niks en ik heb dan ook diep respect voor je hoe je je staande weet te houden in een cultuur, die heeeeel ver van ons weg staat.
    Graag vertel ik jou iets van mijzelf.
    Ik ben nog steeds niet aan het werk doordat mijn gezichtsveld beperkt is door de oogoperaties. Vanmiddag moet ik weer naar het ziekenhuis voor controle en wordt er weer besproken, wanneer ik opnieuw aan mijn linker oog geopereerd moet worden. Het is een periode in mijn leven, waarin ook ik mijzelf goed tegen kom.
    Verder kom ik je vertellen, dat ik per 1 juli a.s. een huurhuis heb gevonden in mechelen. een vakwerkhuisje. Als jij eind juli terug komt heb ik gelukkig iets anders. Helaas heb ik in je tuin weinig tot niks kunnen doen, omdat ik niet mag bukken en mij lichamelijk niet teveel mag inspannen. Volgende week zie ik Koen en zal dit met hem bespreken.Verder gaat alles goed in Amby. Heb leuk contact met Romy en de Fam. Koetsier.
    Lieve Anne, ik wens je verder heel veel succes toe en wens je het allerbeste.
    Hartelijke groeten van Els


  • 15 Mei 2012 - 18:26

    Jan-willem:

    Tsjonge zeg, het blijft ontbering!! Nog geen diepe spijt?? Jouw mailteje ontvangen. Zend apart antwoord.

  • 20 Mei 2012 - 15:15

    Riet:

    Anne, laat weer iets van je horen. Het is zondag en heb gisteren geen verslag van jou gekregen.Ik hoop dat alles goed is. Waar ben je nu. Vele groetjes van John en Riet

  • 20 Mei 2012 - 17:32

    Mieke Boxtart:

    Lieve Anne, Wat een werken in de gloeihitte! En dan een "luie donder"in huis, die het eígenlijk zou moeten doen, lijkt me..Maar je maakt je er verdienstelijk mee, begrijp ik uit je brief. Het klinkt wat vreemd, vind ik, dat je onkruid wiedt en plantjes poot: dat zou de bevolking toch zelf moeten doen???
    Hier is het inmiddels, vanaf Hemelvaartsdag heel mooi, zomers weer. We hebbe gisteren met 2 loge's een wandeling langs deGeul gemaakt, heerlijk. En thuis werk ik veel in de tuin, want alles (zeker het onkruid) groeit als kool! Ik zie jouw dahliaplanten nog niet opkomen, ik ben bang dat ik ze te vroeg heb geplant: daarnà kwam er nog enkele keren nachtvorst. Lieve meid, werk ze, maar niet te hard! Veel liefs en groeten, ook van Max

  • 22 Mei 2012 - 16:32

    Paulien:

    Heerlijk om de foto's van jou te zien met je onkruid! Die staking heeft ons bij vertrek ook wat parten gespeeld. Wij leken te moeten lopen naar het vliegveld met onze zware tassen( toch iets teveel gekocht?). Gelukkig zijn we iemand met een fietskar tegengekomen die ons heeft geholpen. Ook in Pokhara zijn er gevechten geweest tussen voor- en tegenstanders van de staking. Dit was niet in de Lakeside dus wij hebben hier niet zelf iets van gemerkt. Toen we uiteindelijk uit Pokhara vertrokken met het vliegtuig naar Kathmandu was het erg slecht weer en hadden we luchtzakken en veel turbulentie. Maar ons vliegtuig is zonder brokken aangekomen( op dezelfde tijd is er een ander vliegtuig bij Tomson neergestort). De rest van de reis ging voorspoedig al was het niet fijn om Nepal te verlaten. Wij voelden ons er erg prettig. Inmiddels zijn we weer in het 'normale' ritme. Wat heet...over 6 weken gaan we alweer op vakantie; dit keer naar de bergen in Noorwegen. Over bergen gesproken...de laatste dagen in Pokhara hadden we vol zicht op de bergen; een extra kadootje!. He Anne succes met de wiedmeditatie, liefs en groeten van ons drie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Rāmpur

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 Augustus 2012

Afscheid.

01 Augustus 2012

Venijn zit in de staart.

31 Juli 2012

Afscheid....

17 Juli 2012

Ja zo gaat dat...

07 Juli 2012

Ik ga naar......
Anne

Actief sinds 12 Feb. 2012
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 30544

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: