Mijn eerste dagen van het project. - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Anne Joosten - WaarBenJij.nu Mijn eerste dagen van het project. - Reisverslag uit Maastricht, Nederland van Anne Joosten - WaarBenJij.nu

Mijn eerste dagen van het project.

Door: anneinnepal2012

Blijf op de hoogte en volg Anne

23 Maart 2012 | Nederland, Maastricht

Daar ben ik weer. Leuk jullie verslagen te lezen brengt me weer een beetje thuis.Het project ligt 12 km. buiten Kathmandu. In een oude bus op hobbelige wegen doe je er een dikke uur over om er te zijn.De eerste ochtend zag ik nepal zoals ik het gezien heb in de reisgids.Terras tuintjes waarop mensen hun eigen groente kweken. De zon scheen de lucht was helder en het rook er fris.De bergen nog bebost. We zitten op 2000mtr. Niets van te merken. Gister avond nog soep gegeten voor het slapen gaan. We slapen met zijn allen op een iemand na in een grote tent. 's Avonds is het er fris en overdag zo'n 34 graden.
De eerste dag onkruid gewied. We waren allen ontevreden alsof dit het meest belangrijke was, maar allee ons commentaar kon hem niet vermurven.De tweede dag een compost kuil gegraven met z'n drieen. We waren erg tevreden over ons zelf.
Het is leuk om te zien hoe we allemaal bezig zijn. Een paar mensen die niet te zwaar zijn zitten op het dak ( golfplaten) om de schroeven aan te draaien zodat het water dicht is. Een andere groep maakt een afrastering en zelf was ik de volgende dag kinderbedjes aan het schuren. Klote werk!Nu hebben we er drie klaar en in de menie gezet.In deze warmte ijzer schuren en verven is niet te doen. De menie is te dik en er was geen terpetijn, ondertussen gehaald.Maar steeds denk ik: niet europees denken want ze zijn hier blij met alles.
Tsering is de jongen die op zijn 19e zich het lot van deze kinderen heeft aangetrokken. Hij is nu 26j. en heeft een school opgezet voor zo'n 110 kk. en daarvan zijn er zo'n 40 als weeskind onder zijn hoeden is. De eerste dagen hebben we geld bij elkaar gelegd om spullen te kopen. er is niets. Hij heeft veel geldzorgen daar de russische sponsor heeft afgehaakt en hij leeft van sponsergeld. Als hij geen bus kan kopen kunnen de kinderen niet vervoerd worden van ons project naar school.Het is een stille man die samen met zijn broer dit project runt.
Vandaag en morgen is onze vrije dag. Ik zit nu op het schooltje te mailen. De groep is naar de Stoepa die ik al gezien heb. We werden hart verwarment verwelkomt. Daarna deden de kinderen dansjes en zongen ze voor ons.Op eens moesten wij ook iets doen het het beste wat ons inviel was "twee emmertjes water halen" Het is geweldig om te zien, hoe hij dit gebouw heeft opgeknapt en hoe blij de kinderen zijn. Ze kregen net een uitgebreide wasbeurt! Allemaal naakt onder de tuinslang, haren gewassen en dan kunnen ze gaan spelen. het eten is heel goed. Veel groente. Vaak wat vreemd: soep om de dag mee te beginnen. Soep met gestoomde deegballen. Tsering werkte daar twee uur aan en wij kregen ze niet door onze keel.Veel pannekoek als er geen brood is.Fruit is er en voor alcohol zorgen we zelf. De groep is tussen de 19 en 26j. met de uitschieter van 63 ik en 69jaar. Tussen de middag als het te heet is ga ik slapen. Er is nauwelkijks schaduw want de zon gaat bijna loodrecht over onze hoofden. Weer een nieuw fenomeen. Een middag zijn we met enkelen de berg opgeklommen. Ik verwonder me dat je veel planten ziet die ik van thuis ken.
Ik geloof dat ik globaal alles heb verteld.Ik begin goed te slapen en daar ben ik wel blij mee. Al met al heb ik het reuze naar mijn zin.
Het eigenlijke project begint a.s. zondag. Hopenlijk gaat met jullie alles goed en houden zo!
Groet Anne

  • 23 Maart 2012 - 09:48

    Ingrid Coenen:

    Hallo lieve schat,

    Heerlijk om je verslagen te lezen. Ik ga er echt voor zitten. Weet ik tenminste hoe het met je gaat. Chapoo voor jezelf!! Binnenkort update van mij. Er gebeurt natuurlijk nog altijd vanalles maar t gaat goed (zonder jou :-)

    Dieke poen van mich, Ingrid xxx

  • 23 Maart 2012 - 13:40

    Marlies:

    Lieve Anne, wat fijn om je enthousiaste verhaal te lezen. kinderbedjes schuren en verven in de temperatuur die jij nu meemaakt lijkt me inderdaad niet alles. zelf ben ik al ruim een week ook aan het schuren en verven. In het nieuwe huis van Inge en Martijn hebben Wim en ik het schilderwerk op ons genomen. elke dag naar "de bouw", vandaag zelfs alleen want Wim is door de griep geveld. Ben nu net thuis en ga het stof van me afspoelen. Niet onder de tuinslang, lekker onder de Westerse douche, wat een luxe. Wat denken we daar vaak niet eens bij na. Het is hier overigens heerlijk lenteweer. Vanmiddag nog even de tuin in. Lieve schat, tot de volgende keer en fijn dat je goed begint te slapen.
    groeten van Marlies

  • 23 Maart 2012 - 19:57

    Ina Eijssen:

    Hoi Anne, leuk om je verslagen te lezen. Ik hoop dat het je zo goed blijft gaan als je nu schrijft. Hier is het voor de tijd van het jaar lekker weer, maar nog lang geen 34 graden. Daar zit ik ook niet op te wachten. In de tuin komt alles heel goed uit, echt weer voor tuinliefhebbers.
    groeten,
    Ina

  • 24 Maart 2012 - 09:27

    Saskia Buschmann:

    Hoi Anne,

    wat leuk om een update te krijgen van je grote avontuur. Hopelijk bevalt het goed en gaat het je goed!

    Geniet er met volle teugen van!

    Groetjes Saskia

  • 24 Maart 2012 - 10:09

    Brigitte:

    Hoi Anne,

    Wat heerlijk om te horen dat je het zo goed naar je zin hebt. 26 Jaar en de zorg voor 40 weeskinderen..
    Fijn dat er veel handen zijn om hem een eindje verder te brengen.
    Ik vind het een prachtig avontuur om te volgen.. krijg zelf lichte kriebels moet ik zeggen...

    Geniet van je avontuur! En veel succes met je hulp aan dit project!


  • 26 Maart 2012 - 12:37

    Astrid:

    Hoi Anne.
    Leuk je verslag te lezen ! Wat een cultuur-shock, zoals de kinderen daar leven en hier bij ons, al dan niet wees.
    En wie had dat kunnen bedenken dat je nog eens het liedje "2 emmertjes water halen" zou opvoeren ;-)

    Succes en tot het volgende verslag !
    Groet ~ Astrid.

  • 26 Maart 2012 - 15:57

    Ina:

    Hoi Anne, mooi om te lezen dat je het naar je zin hebt. Op de dag dat jij aan het onkruid wieden was, was ik aan het helpen met het bos aanplanten bij Wilco. Ook een hele ervaring. Hoe vaak in je leven krijg je de kans om een bos mee aan te planten!
    Moest lachen om je gemopper over het schuren van de bedjes. Schuren is geen feest, maar ja......
    Ik lees weer van je
    doeg Ina

  • 27 Maart 2012 - 10:23

    Marjo:

    Hallo Anne,

    Fijn dat we zo op de hoogte kunnen blijven van alles wat je meemaakt. En dat is nogal wat....! En super om te horen dat je het zo naar je zin hebt. Hoop dat het een fijne groep is en je het ook goed kunt vinden met de andere uitschieter van 69 :).
    Hier alles ok, op een forse griep na, maar dat gaat wel weer over.

    Heel veel groetjes, ook van Gavin

    Marjo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Maastricht

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

20 Augustus 2012

Afscheid.

01 Augustus 2012

Venijn zit in de staart.

31 Juli 2012

Afscheid....

17 Juli 2012

Ja zo gaat dat...

07 Juli 2012

Ik ga naar......
Anne

Actief sinds 12 Feb. 2012
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 30544

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: